Brăilago

Brăila, Go, restul se înţelege

RSS 2.0

O problemă ratată

Zic că este ratată, pentru că problema a apărut într-o partidă reală, am văzut-o, am jucat-o și cînd să dau lovitura de grație, am halucinat și mi s-a părut că nu a mers. Am umplut un punct neutru și am așteptat numărătoarea. E neimportant că am cîștigat oricum la komi. Importantă este poziția care pare interesantă.

Să vedem deci cum a fost.

O partidă tipică mie în care încerc un sanrensei chiar dacă am albul. Și evident, cum se poartă azi, adversarul sare pe mine, fără să incheie deschiderea pe latura proprie ca să am timp să îmi termin și eu propria deschidere. Pînă la mutarea 16 facem ceva care nici nu știu dacă e joseki, dar KataGo aprobă ce am făcut eu, chiar dacă la 17 mă aleg cu o tăietură. Evident că dau atari, dar adversarul nu extinde pentru că lăsase în urmă o slăbiciune majoră, revine și apără, și capturînd piatra tăietoare mă scot excelent. Și așa îmi sar șansele pe undeva la 96 procente. Partida continuă în același stil cîinesc, gărdulețe tăietură invadez trăiesc. Invadez iar, trăiesc iar, șansele pe la 98-99, deși el a rămas cu o latură sănătoasă și eu influență pe tot restul tablei. E rîndului lui acum. Sare pe cealaltă piatră albă, apăr colțul, și unde trebuia să fie sanrensenseiul meu alb apare o latură neagră. Șansele se echilibrează, dar extind pe cealaltă latură și mă simt mulțumit, fără să realizez că treaba e pe dos. Negrul are șanse duble față de mine. Mai profit de ceva slăbiciuni, situația fluctuează iar pe la centru spre înfrîngere majoră, după care  se pare că îmi revin pentru cîteva mutări, dar în final rămîn în dezavantaj clar timp de vreo 100 de mutări. Mai și greșesc oferind un inutil kode vreo zece puncte, de care adversarul nu profită. Apoi mai încerc un omor masiv, dar eșuează complet. Urmează micile reduceri după care ne batem pe un ko de un punct, dar îmi cedează două puncte pentru a își apăra o piatră, rămîne totuși cu sente, inutil, pentru că mai sînt doar mutări gote de yose. Totuși alege una de un punct deși avea una de trei, și astfel de la 88 cade la 32. Mai prind două mutări sente ocazie cu care îmi asigur victoria. E drept doar la komi. Dar partea amuzantă este că acele kodateuri, plus cele două mutări sente, prin șansă, au aranjat cărțile pentru frumoasa problemă căreia îi este dedicată această poveste. Mai închide teritoriul o dată, greșesc, luînd koul rămas în aer în loc să împing și să iau ultimul punct rămas, ne învîrtim în kodateuri cîteva mutări, dintre care unul este acel punct rămas de căruță, deci practic el a pierdut koul oricum. Ba mai mult, acea împingere a creat un nou kodate. Îl dau, era un atari, el conectează, și eu reiau koul. Dar nu observ că puteam extinde de la piatra precedentă și pune în damezumari un grup de 13 petre negre. Dar el vede și se apără, cedînd koul. Acum practic sînt în față cu vreo două puncte și jumătate,  dar în plus există o poziție coaptă pentru o problemă. Adversarul, un SDK mediocru ca și mine, mai încearcă un atac nerezonabil în colțul din stînga sus, secvență la care mai face cadou o piatră.

Aceasta este poziția. Ce mutare lansează problema de care vorbesc?


Este vorba de un grup central cu șaisprezece puncte de teritoriu și patru prizonieri. Nimic nu poate prevesti că este în pericol.  Dar da, dacă v-ați uitat, ați văzut că vorbesc de G15.

Am dat-o, și negru a apărat cu atari la J17. Cu două pietre în atari, totul pare rezolvat. Dar după J16, J13 devine clar o mutare cu mult ghinion. Negrul contracarează cu J14, eu capturez cu K17, conectez la J17, treaba devine urît mirositoare. G 16 pare soluția salvatoare, dar cu H15, bietele pietre de comando devin un grup compact și imensul grup de pietre negre este tăiat în două. Cine e în damezumari aici? Cu Alb F15 Negru E15, negrul e mîncat. Dar e negrul la mutare, și se pare că J15 dezamorsează situația. Cele două grupuri albe sînt atari la prima mutare, și chiar dacă dă atari, după negru E15, rămîne tot în atari. Nici conectarea nu rezolvă nimic. Asta în partea de sus. Dar jos pare și mai imposibilă situația pentru că sînt patru libertăți negre, contra două ale albului. Dar poziția este totul, o mutare fiind atari, elimină o libertate, iar alta la conectare, și situația e egală, dar fiind vorba de sente, albul poate continua cu încă un atari, și totul moare. Am dat primul atari, ls K13, dar nu știu de ce, nu l-am văzut și pe al doilea, la K14 și am încheiat completînd un punct neutru.  Cîștig partida cu 4 puncte și jumătate, cele de care vorbeam mai sus, plus piatra dată inutil în stînga sus, plus apărarea în teritoriu la problemă.

Dar victoria este absolut irelevantă, nu este rezultatul unor mutări reușite, ci doar rezultatul șansei care a făcut ca adversarul să compenseze gafele mele cu altele mai mici, dar suficiente pentru cele 5 puncte necesare.

Relevantă este șansa care a făcut ca pietrele să se așeze în această poziție excelentă. Se spune că date fiind un număr infinit de posibilități, orice este posibil prin mișcări aleatoare. De exemplu un număr infinit de maimuțe apăsînd la întîmplare pe tastele unor mașini de scris pot produce operele complete ale lui Shakespeare. Și e logic, pentru că există o șansă din cele cîteva zeci de caractere ca o maimuță să apese pe tasta cu prima literă din prima piesă. Apoi o șansă din vreo mie și ceva pentru a nimeri litera a doua. Mai pui două zerouri pentru fiecare literă, și cum sînt doar cîteva milioane de litere, numărul de încercări este un număr finit cu vreo cîteva zeci de milioane de cifre. Mai puțin decît infinitul. Așa și cu problema asta. Eu fiind doar una dintre maimuțele care au pus pietre la întîmplare.

Oricum, problema este creată de răspunsul  Negru J17 care a permis Alb J16. Oare există vreo mutare cu care negrul se poate salva după alb G15? Eu nu văd decît G15, care poate duce la salvarea parțială, dar o codiță tot se pierde. Sau mă înșel?

Mai jos este și partida completă.

 

Download SGF

 

 

 

Categories: Probleme Tags:

Costel

2 Responses to “O problemă ratată”

  • Toma Iulian spune:

    Costel, K14 in loc de neutrul din E10 captura tot grupul negru…

  • Costel spune:

    Da, am spus acest lucru, dar nu am dat coordonate, am zis doar primul atari, și acesta la k14 fiind al doilea atari pe care nu l-am văzut în timpul partidei.

    Pun și coordonatele acum ca să fie mai clar.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Categorii

Arhive