Un mic truc într-o problemă simplă
Am văzut recent o poziție simpatică. Nu mai rețin ce tărie aveau jucătorii, dar știu că partida avea loc pe OGS.
Este yose tîrziu, ultimele trei puncte plus ceva apărări în teritoriu. Negrul tocmai s-a apărat la R2 ca urmare a mutării albe de la T3. Chiar era necesară această apărare? Nu era mai bine să se ia un punct la G4?
Poziția este clasică, și la un atari alb negrul conectează și dă la rîndul său atari. Iar dacă albul insistă și coboară, negrul poate da atari iar. Dacă albul încearcă acest atari la Q2, chiar nu merge. După coborîre la Q1 negrul nu poate da atari la P1, dar poate da la R1.
Aparent albul nu poate face nimic aici, dar privind cu atenție observăm o mică surpriză.
Dacă negrul alege să facă un punct conectînd la M6, greșește de două ori. În al doilea rînd pentru că la M6 face doar jumătate de punct, teoretic, pentru că dacă albul ia, negrul poate lua înapoi după ce eventual cîștigă koul. Deci mai bun ar fi la G4 unde este punct clar. Dar mult mai bună este apărarea în teritoriu, pentru că după atari la R2, conectare și contraatari la Q2, coborîrea la R1 este fatală. Atari la S1 nu merge, iar atari la Q1 permite O1 care este un atac dublu. Captura la P1 nu funcționează pentru că albul revine la O1 și ia tot. Revenirea, adică SnapBack este un tesuji alunecos, greu de văzut de cei fără experiență. În plus, negrul nu se poate salva capturînd cele două pietre albe aflate în atari. Adică își salvează el colțul, dar se pornește un ko de trei puncte. Cu alte cuvinte negrul a cedat trei puncte ca să facă un singur punct.
Oricum, negrul era în urmă cu vreo 5 puncte, și a preferat să încheie partida în acest mod. Dacă ar fi fost în urmă cu doar unul sau două puncte și jumătate, ar fi luat punctul de la G4, și cu punctul neirosit de la R2, putea spera la victorie, dar asta numai dacă avea mai multe amenințări de ko mai mai de trei puncte pentru a putea salva piatra e la N1, sau compensa pierderea ei.
octombrie 13, 2020 marți at 8:05 pm