Brăilago

Brăila, Go, restul se înţelege

RSS 2.0

Lecţia 1 Cum joacă doi începători prima lor partidă.

Deci cum se juca Go prin anii 83 la noi:

Ai citit un regulament simplificat al Goului, dar n-ai tu o carte n-ai internet, n-ai pe cineva care ştie să joace să îţi explice. Ai doar un partener la fel de neştiutor ca şi tine.

Şi acum, cu gobanul gol în faţă cum să joci?

Goban înainte de partidă

Cine avea Iniţierea mai putea pricepe  cîte ceva, dar unii aveau uneori doar regulamentul sumar scris pe  o fiţuică livrată odată cu jocul.

Vedem că avem o grilă de 19 pe 19, ştim că negrul mută primul, ştim că piesele se plasează pe intersecţii, şi mai departe ce facem?

Prima mutare.

Prima mutare

Punem şi noi o piesă în centru să vedem ce iese.  Albul mută şi el alături ca să nu se simtă singur, negrul se extinde pentru a îşi proteja jumătate de tablă pentru că ştie că trebuie să înconjoare teritoriu, albul se extinde şi el şi aşa începe prima fugăreală, primul gărduleţ.

Prima luptă

Treaba merge, aşa că de ce să ne oprim? Continuăm, dar după zece perechi de mutări ajungem la marginea tablei.

Gărduleţ

Deja se vede că negrul şi-a rezervat partea de sus a tablei, albul pe cea de jos, deci nu rămîne decît să se termine gărduleţul şi în partea stîngă. Negrul fiind la mutare continuă cu J10.  Albul, nefericit constată ca jumătatea negrului este mai mare, are 9 linii in timp ce a lui are doar 8. Trebuie să facă ceva. Dacă va continua cu aceeaşi idee va avea 19 puncte mai puţin în final. Albul sare deci peste două linii pentru a putea ajunge mai înainte şi a intra în teritoriul negrului. Astfel descoperă fără să ştie cum se cheamă, o nouă mutare. Japonezii o numesc Ikken Tobi. Săritura peste o linie.

Ikken tobi

Negrul temător continuă cu gard solid, nu vrea să lase găuri, oricum este deja în avantaj.

Continuare

Dar surpriză, albul se grăbeşte să împingă pentru a intra în teritoriul negru.

Hane

Astfel descoperă o nouă mutare pe care japonezii o numesc Hane. Hane este o mutare foarte importantă. Negrul nu are ce face, se apără.

Albul continuă iar cu gard solid

Continuare

Cu fiecare mutare negrul pierde un punct şi albul cîştigă un punct, şi repede se ajunge la margine. Albul mai împinge o dată, negrul va inchide la A12, dar acum, piesa albă rămîne în atari şi trebuie legată, ceea ce îi dă negrului timp să mai ia un punct la J9.

Negrul trebuie să mai lege la B 12 şi partida este gata.

Final

Este gata pentru cei doi, pentru că nu ştiu că teritorii atît de mari pot fi invadate. Dar chiar dacă mai au multe de învăţat, totuşi au dus o partidă pînă la capăt. În plus, albul a descoperit două mutări noi. În timp va descoperi şi altele. Oricine va descoperi încet încet mutări noi, dar simple. Dar există mii şi mii de mutări şi strategii complexe descoperite de-a lungul mileniilor de evoluţie a Goului, mutări ce pot fi învăţate doar de la cei ce le ştiu deja, jucătorii mai avansaţi.

Dar să vedem cum s-a terminat partida. Dacă negrul ar fi rămas cu o linie în plus era cu 19 puncte în faţă. Dar a pierdut 9 puncte. Albul a mai pierdut şi el un punct din cele 8 linii rezervate dar a cîştigat alte 7, şi în final negrul a rămas cu 4 puncte mai mult. Eroii noştri care nu aveau regulamentul complet credeau că negrul a cîştigat. Dar această  partidă este cîştigată de alb. Este evident că negrul a avut avantaj pentru că a mutat primul. Pentru a compensa acest avantaj, prin regulament se oferă albului o compensaţie în puncte numită Komi. Pe vremuri era de 4.5 puncte. Ulterior s-a majorat la 5.5 puncte, acesta fiind komiul din anii acestei imaginare partide, deci albul a cîştigat cu un punct şi jumătate. Astăzi komi este de 6.5 puncte, sau chiar 7.5 puncte în sistemul de joc Ing.

Regulament.

Lecţia 2

Costel


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Abonează-te

Dacă vrei să fii anunțat pe mail cînd apare un articol nou, Abonează-te

Arhive

Categorii