Brăilago

Brăila, Go, restul se înţelege

RSS 2.0

Lecţia 9 Ko şi Seki.

Ko şi seki sînt două noţiuni de bază foarte importante. De asemeni, pot produce partide foarte interesante şi spectaculoase.

Ko

Regula Koului este simplă. Nu ai voie să recapturezi o piatră adversă care tocmai ţi-a capturat o piatră proprie. Atenţie, e vorba doar de o piatră. Dacă poţi captura mai multe, printre care şi cea care ţi-a capturat piatra, atunci ai voie, pentru că adversarul nu poate captura la rîndul lui piatra ta. Scopul acestei reguli este prevenirea repetării poziţiei în cazul cînd ambele parţi însistă în a cîştiga acea luptă.

Ko

În poziţia din stînga negrul poate captura o piatră albă. După ce o face, poziţia arată ca în dreapta. Albului îi este interzis să captureze aici. Trebuie să mute în altă parte pe tablă. Dacă negrul nu îşi conectează piatra, atunci albul poate captura, şi negrului îi este interzis să captureze în ko.

În poziţia dată, e vorba de un ko de un singur punct, ba vine vorba că e juma de punct, pentru se pierd două mutări, una pentfu captură, una pentru conectare. Dar există poziţii în care pierderea koului poate costa multe zeci de puncte, dacă de acel ko depinde viaţa unui grup. Deci pentru a îl forţa pe adversar să răspundă la mutarea următoare trebuie să facem o mutare care ameninţă să omoare alt grup, sau orice alt fel de mutare de valoare mare. De aceea, mutarea se numeşte şi ameninţare de Ko. Kodate fiind termenul japonez.

Poziţia dată este una simplă pentru a exemplifica acest concept. Dar koul poate apărea şi în poziţii mult mai complexe, unele chiar halucinante. Nu le vom aprofunda acum. Acum trebuie doar înţeles la nivel minim cum funcţionează koul.

Koul este şi subiectul cîtorva proverbe, pe care e bine să le reţineţi.

– Jucătorul slab, se teme de ko. Jucătorul tare îl caută.

– Grup mort? Întotdeauna cîştigă kourile.

Asta cred ca trebuie explicat. În general grupurile sînt moarte pentru că nu pot face viaţă dacă şi adversarul răspunde. Dar nu sînt moarte de tot adică nu pot învia dacă adversarul nu răspunde la mutările tale. De exemplu un grup cu 4 libertăţi interioare sub formă de pătrat. E mort, nu îi poţi face doi ochi decît dacă adversarul nu mută. Dar acolo există o ameninţare de ko. ocupi una din cele 4 libertăţi, şi dacă adversarul nu răspunde, şi leagă koul, cu următoarea mutare faci doi ochi.

– Dacă există un ko într-o luptă, capturează-l la urmă.

Asta e mai simplu. Dacă îl capturezi mai înainte, celelalte mutări din luptă devin ameninţări de ko.

Koul mai este implicat şi în existenţa altor termeni şi concepte.

Ko-aji – Există unele poziţii în care pot fi create kouri. Evident unele mai vizibile, altele mai greu de descoperit. Aceste poziţii, şi posibilitatea în sine de a crea un ko, se numesc ko -aji

Kõ-jiman – A avea un avantaj net în materie de ameninţări de ko. Literal ko arogant.

Ko no toriban – Rîndul la capturarea unui ko.

Kõzai – Ameninţări de ko.

Ko wo kaisho suru – A încheia o luptă de ko.

Kõ-date-zukuri –  . A crea ameninţări de ko pentru a fi folosite într-o luptă de ko ce se prefigurează. Uneori, nu se poate salva un grup decît printr-un ko. Si dacă verdem acest lucru din timp, vom complica jocul pentru a avea mai multe amenţări de ko

Kõ-bukumi – Ko latent. Poziţie care promite producerea unui ko.

Dar despre ko se poate vorbi mult. S-au şi scris multe cărţi pe tema lui. Pentru început însă am vorbit destul. Să trecem la următorul deliciu,

Seki

Practic seki este o remiză între două grupuri inamice aflate în contact.

Nici unul dintre grupuri nu poate pune în atari pe celălat fără a se pune el însuşi în atari.

În exemplul dat există două libertăţi comune. Dar mai sînt şi alte forme de seki. cu o libertate comună, şi cîte un ochi.

Altă formă interesantă este unde se confruntă un grup de oculoare fără ochi, şi două de culoare opusă fiecare cu cîte un ochi.

Avem trei grupuri implicate, toate marcate. Cele douăgrupuri au cite un ochi, sint mai mari, sînt două, dar nu pot face nimic grupului negru, mic prăpădit, fără ochi, şi cu doar două libertăţi.

Ba mai mult, grupul negru furnizează o ameninţare de ko, de trei ori mai valoroasă decît ameninţarea albului.

Da, poziţiile de seki, uneori pot furniza ameninţări de ko. Spun că  uneori, pentru că deşi oricînd se poate da atari grupului opus, koul trebuie să valoreze mai mult decît ceea ce se pierde dacă adversarul renunţă la ko şi răspunde la ameninţare capturînd în fostul seki.

De exemplu, în prima diagramă negrul pierde 8 puncte dacă pune o piatră şi apoi e capturat, iar albul pierde 10. În diagrama doi, negrul pierde tot 8, dar albul de vreo trei ori mai mult. Deci negrul ca să folosească aceste poziţii de seki drept ameninţări de ko, trebuie să cîştige cel puţin 9 puncte în ko.

Încă un aspect, al poziţiei de seki este că uneori este seki doar temporar. Dacă unul din grupurile externe nu este viu, atunci evident va fi capturat, şi sekiul se prăbuşeşte.

Exemplu în prima diagramă. O puteţi pune pe tablă şi înconjuraţi unul din grupurile externe la o distanţă de două sau trei linii. Evident, nu va avea loc de făcut ochi. De fapt chiar dacă are un ochi tot nu e suficient, pentru că i se vor lua libertăţile şi cînd rămîne doar cu ochiul, este în atari.

Regulament

Înapoi la Lecţia 8

Lecţia 10

Categories: Incepatori, Studiu Tags: , ,

Costel


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Abonează-te

Dacă vrei să fii anunțat pe mail cînd apare un articol nou, Abonează-te

Arhive

Categorii