BrăilaGo

Brăila, Go, restul se înţelege

RSS 2.0

Leela, pui de AlphaGo

În două articole recente vorbeam de CrazyGo, primul program disponibil pentru public, care folosește tehnica rețelelor neuronale care mai e și tare. Am mai văzut alte tentative, dar oferite de începători, programele fiind chiar slăbuțe. Varianta pentru PC cu un preț condimentat, cu o tărie de 7 dan, cea pentru Android cu un preț onorabil, 5 dan.

Destul de repede apare și concurența gratuită, cu o putere de joc apreciabilă. Varianta este pentru PC și e cotată cu 4 dan. Diferența de tărie este semnificativă, dar pentru jucătorul de nivel kyu aspectul este neimportant, și pentru că nu costă nimic, merită încercat.

Programul este scris de Gian-Carlo Pascutto, și deși se vede că este prezent de ceva vreme pînă acum nu mi-a sărit acest nume în ochi. E drept prezența este minoră. la viteză am găsit o partidă jucată în 2008, în lista de partide a roboților împotriva profesioniștilor. Mai există și pe serverele de Go ceva activitate, de exemplu pe DGS și KGS. Pe KGS văd că sînt două conturi, LeelaBot care joacă din mai, cont care a obținut repede 3 dan, a trecut la 4 dan după o lună în prezent fiind aproape de 5 dan. Mai este și contul LeelaDan, dar care nu joacă partide ratificate.

Programul poate fi descărcat gratuit de pe situl autorului. Kitul de instalare este de dimensiuni medii, 16 mega, și instalarea este simplă.

Cel mai important aspect al programului e că ar fi tare. Nu mi se pare chiar atît de tare avînd în vedere că am cîștigat lejer cu 6.  Probabil nu se descurcă bine la dat handicap sau poate nu am nimerit setarea la care joacă cel mai bine. la 5 e echilibrată, deci asta l-ar face cam 2 dan din punctul meu de vedere.

Un alt aspect important este evidențierea cu culori a punctelor urgente. Dacă bifezi această setare unele puncte vor fi marcate cu culori de la albastru la roșu, roșu fiind cel mai fierbinte punct. Astfel îți deschide ochii asupra imaginii de ansamblu. Ar fi chiar bun pentru începători dacă nu ar avea buba pe care o au majoritatea programelor și anume, mutările forțate dar care nu fac nimic, cum ar fi atari inutil.

În afară de această bubă mai are una în privința numărării teritoriului. Uneori după pas și pas încheie partida dar nu marchează prizonierii. Nu grupuri complicate, ci chiar piese răzlețe fac un teritoriu  sa fie văzut ca teren neutru.

În afară de setarea pentru a vedea mutărilor urgente, sau a probabilităților cum e numită, mai există două, una pentru a vedea moyouri, alta pentru a vedea teritorii. Din nefericire asta cu teritoriile e cu o grafică imbecilă. Punctele considerate teritorii sînt marcate cu negru sau alb, punctele fiind mai mici sau mai mari în funcție de cît de probabil este să devină teritoriu, dacă nu e definitiv. Punctele definitive sînt aproape cît pietrele, deci nu mai știi ce e piatră și ce e teritoriu.

Se poate începe o partidă nouă alegînd puterea de calcul a programului, si numărul de pietre de handicap, sau poți juca partide de rating în care o iei de la început ca 30 k și iei o mulțime de pietre handicap care scad rapid pe măsură ce cîștigi. Noile partide vor începe de la ratingul pe care l-ai obținut, și pietrele de handicap necesare. Am urcat pînă la 1 kyu după vreo zece partide, deci ratingul nu e tocmai precis.

După cum se vede în imagine grafica este acceptabilă, nu s-a pierdut vremea cu ceva ieșit din comun.

O chestie interesantă mai e și analiza probabilităților, dar asta e mai mult chestie de curiozitate pentru că nu văd cum poți juca mai bine studiind această chestie.

Dacă tot am găsit numai chestii de criticat, voi încheia cu o remarcă pozitivă. lansarea programului lanseaza direct și partida cu pietrele de handicap aferente, nu te mai întreabă dacă tu vrei să faci altceva, nu să joci. Chiar dacă uneori vrei să mai încarci un sgf să analizezi o partidă, evident în principiu vrei să joci așa că te ia repede, să nu te plictisești.

Costel


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

Recent Comments