BrăilaGo

Brăila, Go, restul se înţelege

RSS 2.0

Lecţia 7 Tactică şi strategie.

Pînă acum am prezentat doar elementele de bază, şi am arătat în mare cum decurge o partidă de Go.

Comparînd ceea ce am spus pînă acum, cu o partidă de Go, sîntem încă în fuseki. Ceea ce ştiţi  arată cam aşa.

Aveţi  doar o schiţă, o idee despre ceea ce înseamnă Go.

Orice partidă de Go trebuie să înceapă cam aşa, cum se vede mai sus, orice tutorial trebuie să înceapă cu cele deja spuse. Acum e dificil de ales între cele cîteva mutări mari care pot fi făcute. Toate sînt mari, dar care e mai bună. La fel şi cu tutorialul, e greu de ales care noţiune să fie studiată mai întîi.

Să studiem tăria, sau influenţa unui zid? Sau să studiem problemele de viaţă şi de moarte? Degeaba învăţăm să facem tărie dacă ulterior nu ştim să o folosim pentru a ucide grupurile adverse. Noţiunile cred că trebuiesc prezentate alternativ, în ordinea în care apar natural în partidă.

Acum cred că trebuie să vedem ce înseamnă tactica şi strategia.

Strategia este planificarea în avans, schiţarea unor planuri, şi evident va avea loc timpuriu în partidă. Formarea unui moyo este un plan strategic.  La fel de exemplu este şi atacarea unui grup, dar nu atac pentru a ucide, ci doar a ameninţa uciderea şi în timp ce adversarul îşi apără grupul, piesele atacatoare formează tărie şi influenţă care vor folosi pentru construirea de teritorii, sau chiar pentru uciderea altor grupuri, sau poate doar pentru a reduce moyoul advers.

Dacă adversarul preferă să lase grupul slab, şi joacă pentru a contracara influenţa, la un moment dat grupul atacat devine suficient de slab pentru a putea fi ucis. Dar dacă nu este atacat corect, poate supravieţui. Alegerea mutărilor care ucid, ţin de tactică. Deseori este foarte importantă ordinea mutărilor.

Voi folosi un exemplu simplu pentru ordinea mutărilor.

Albul are două mutări care pot ucide grupul negru. A şi B în diagramă.

Dacă mută la A, negrul poate încerca să se apere la Q1, face 3 puncte, dar albul ucide la B. Dacă albul mută de la început la B, Negrul mută la A cu ideea de a pune la R1, pentru a face ochi. Evident este rîndul albului să mute şi va plasa aici o piatră anulînd orice speranţă a negrului.

Privind problema la nivel local cele două mutări albe sînt echivalente. Nu contează ordinea, nu contează care e prima mutare.

Dar ia să vedem ce mai este alături pe tablă.

Mai există în apropiere două piese negre care schimbă situaţia. Dacă albul le ignoră, şi alege B pentru a ucide, negrul se salvează cu A. Albul ia ochiul la R1, şi iată ce se întîmplă.

Prezenţa pieselor negre în exterior face ca P1 să fie miai pentru negru,  oferindu-i două opţiuni, şi anume de a face doi ochi la R1, sau să lege grupul de piesele externe.

E clar că albul este obligat să aleagă A pentru a ucide, deci ordinea mutărilor contează. O altă învăţătură importantă dată de acest exemplu este că trebuie să fim atenţi la influenţa/ legătura mutărilor efectuate local cu grupurile aflate în apropiere. Acesta este un caz simplu. Dar se pot ivi cazuri mult mai complicate cînd interacţiunea dintre grupuri se vede cu multe mutări mai tîrziu.

Tactica este şi mai la ea acasă în yose, cînd este foarte importantă ordinea mutărilor şi a secvenţelor. Voi da aici un exemplu găsit pe situl Sensei’s Library

este o secvenţă mai dificilă.

Negrul are două mutări de reducere a teritoriului alb. A şi B. Aparent sînt identice, dar la o privire mai atentă, a muta la B este greşit.  Albul se apără la B18, mutare ce previne tăietura de la F18, şi după secvenţa asta albul rămîne cu sente. Este o mare greşeală pentru negru să lase sentele.

Dacă muta la A mai întîi, albul trebuia să se apere şi după reducerea de la B.

Dacă după ce negrul mută la A, albul se apără la B 18 pentru a rămîne cu sentele, comite o mare greşeală.  Din cauză că lipseşte A17, tăietura la F18 este posibilă.

În această secvenţă iar este vorba de ordinea mutărilor, de tactică.

Negrul a creat o plasă cu C18. Este o mutare importantă în secvenţă. Orice altă mutare ar fi o greşeală.

Acum urmează altă mutare importantă, şi anume un sacrificiu la A. Albul este în atari, trebuie să captureze. Capturînd îşi elimină libertatea de la A19, şi după ce negrul dă atari la B, cînd albul se conectează la A rămîne cu doar două libertăţi, şi nu poate preveni atari la C.

Am vorbit destul despre tactică.

E vremea să vorbim şi despre strategie. Dar nu avem prea multe de spus în acest stadiu al studiului. Am văzut două strategii opuse la negru şi alb în partida imaginară. Negrul a ales să creeze moyo larg cu scopul de a face teritoriu atacînd grupurile ce vor invada, în timp ce albul a preferat un moyo solid ce nu poate fi invadat cu uşurinţă, cu ideea de a invada moyoul cel larg al negrului. Ambele strategii sînt valabile în funcţie de cît de susţinute sînt de cunoştinţele tactice.

În materie de strategie mai este mult de studiat, dar personal am amintit aici cam tot ce ştiu la acest capitol. Pentru aprofundarea strategiei este necesar studiul ghidat de un jucător de nivel dan, şi a materialelor şi cărţilor mai avansate.

Regulament

Înapoi la Lecţia 6

Lecţia 8

Costel


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts

Recent Comments