Brăilago

Brăila, Go, restul se înţelege

RSS 2.0

Lecţia 12 Nu mai sîntem începători.

După aceste cîteva lecţii se poate spune că am trecut deja de faza de început. Mai este încă de studiu pîna la a deveni avansaţi, adică pe undeva pe la SDK, adică Single Digit Kyu, dar cu siguranţă puteţi da handicap celor ce nu au studiat încă deloc, şi cunosc doar regulile.

Deci ce este SDK şi handicap?

Ca în orice sport, şi în Go jucătorii sînt mai tari, sau mai modeşti, şi tăria de joc este cuantificată în ranguri. Cei ce cunosc cîte ceva despre artele marţiale, au auzit desigur de rangurile kyu şi dan, ranguri folosite şi în Go. Cele mai tari ranguri sînt cele profesioniste care încep cu 1 dan, cel mai mic şi ajung pînă la 9 dan.  La amatori există de asemeni ranguri dan, începînd cu 1 dan, sau shodan cum i se spune în japoneză, şi ajungînd pînă la 7 dan.  Evident rangurile de amator sînt mai slabe decît cele de profesionişti.

Dar pînă la nivel dan, care este un nivel foarte avansat, există rangurile kyu. Acestea nu au rangul 1 ca fiind cel mai mic, ci e tocmai invers, 1 kyu fiind cel mai tare, mai sus de 1 kyu fiind rangul shodan, 1 dan. Putem face o comparaţie cu scala termometrului, unde zero este punctul de îngheţ al apei, gradele fiind cu minus sub acest punct, deci numele scad deşi valoarea creşte, şi cu plus deasupra, unde numerele cresc.  Dacă la temperatură se începe cu minus 273, la Go se începe cu minus 30, adică 30 kyu. Este o cifră aproximativă, pentru că unii folosesc şi 50 kyu, pe cînd alţii încep de la 25 sau 20 kyu.

Iniţial este foarte uşor de crescut în rang, şi orice copil cu un pic de perseverenţă poate ajunge de la 20 la 10 kyu în mai puţin de un an, pe cind la nivel dan, sau dan profesionist, doar cei foarte dotaţi pot creşte cu mai mult de un rang pe an.

Pîna la 10 kyu, numerele au două cifre, de aici şi prescurtarea DDK, double digit kyu, deci jucători aflaţi mai la început. Cînd se trece la o singură cifră, mai tare decît 9 kyu, SDK evident jucătorii sînt mai avansaţi. Dar abia la nivel dan se pote spune că eşti cu adevărat dezgheţat în materie de Go.

A doua noţiune, cea de handicap ester o metodă de echilibrare a partidelor pentru a putea da o şansă la victorie jucătorilor începători. Mai există şi alte sporturi în care se acordă un avantaj celor mai slabi, de exemplu la ski coborîre. Acolo au nişte jaloane ce trebuiesc ocolite, jaloane ce se numesc porţi. Cei cu performanţe mai bune sînt obligaţi să pornească de la o poartă sau mai multe în spate, deci pentru a trece primul linia de sosire, trebuie să coboare cu mult mai repede. Avantajul oferit celui slab este un handicap pentru cel tare.

La Go handicapul se oferă sub forma de piese plasate pe tablă în favoarea celui slab, deci handicap pentru cel tare. Regula de bază este că se oferă o piatră pentru fiecare rang diferenţă la nivel kyu, iar la nivel dan,  o piatră la două ranguri diferenţă.  Deci un jucător de 9 kyu va pune 4 piese pe tablă dacă joacă impotriva unui 5 kyu.  În regulamentul japonez pietrele se plasează în punctele stea, 4X4, 4X10 şi în centru, dar în regulamentul chinezesc, negrul îşi va plasa pietrele de handicap unde doreşte.

După cum aţi dedus, jucătorul mai slab va lua întotdeauna pietrele negre, deci la partidele cu handicap prima mutare va fi plasarea pieselor de handicap pe tablă după care este rîndul albului.  La acest tip de partide albul nu mai primeşte komi cît să compenseze o mutare, ci doar jumătate de punct pentru a se putea decide învingătorul în caz de egalitate.

Partidele la handicap nu sînt considerate tocmai partide reale, pentru că piesele plasate pe tablă nu îi permit albului un fuseki normal, ci sînt considerate partide şcoală, şi în principiu nu se acordă mai mult de 9 pietre handicap. Doar în partidele amicale oferite celor ce sau jucat foarte puţin se oferă mai mult de 9 pietre.

Pentru că unii nu agrează plasarea de pietre pe tablă înainte de începerea partidei se acceptă aşa zisul reverse komi în care negreul primeşte puncte în loc de pietre, şi anume 6 puncte pentru fiecare piatră ce ar fi trebuit pusă pe tablă. De exemplu la partide dintre 9 şi 5 kyu dacă albul termină cu 24 de puncte în plus pe tablă practic este egalitate pentru că negrul primeşte 24 de puncte pentru cele 4 ranguri, dar albul va cîştiga partida cu jumătate de punct.

Regulament

Înapoi la Lecţia 11

Categories: Incepatori, Studiu Tags: , ,

Costel


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Abonează-te

Dacă vrei să fii anunțat pe mail cînd apare un articol nou, Abonează-te

Articole recente

Arhive

Categorii