Brăilago

Brăila, Go, restul se înţelege

RSS 2.0

O problemă complicată

77Pînă acum am prezentat cîteva probleme interesante, apărute în partidele proprii. Întotdeauna au fost simple, deci le-am pus la categoria începători.

Noul concurs prin corespondență, început astă vară, mi-a dat ocazia de a urmări multe partide interesante. În una dintre acestea, a apărut un semeai, o luptă, la care nu puteam prevedea care va fi mutarea următoare. Jucătorii, deși nu de nivel dan, mai tari decît mine au scos mereu mutări interesante. Cînd se părea că un grup va trăi, adversarul imediat găsea mutarea optimă pentru a împiedeca acest lucru.

Lupta a durat peste 75 de mutări așa că am zis să o analizez aici cu ajutorul AI, cu speranța că un jucător de nivel dan va completa analiza mea. Problema este cu siguranță de nivel dan.

Cei doi jucători au început amîndoi cu san ren sei, deschidere clasică pe care o folosesc frecvent, motiv pentru care am și decis să urmăresc partida. Albul intră în 3X3, negrul presează, și albul se tîrîie le linia a doua cu o mutare prea mult.  Apoi se apropie de celălalt colț în 6X4. Nu știu care ar fi continuarea la așa ceva, dar negrul răspunde cu ce răspund și eu instinctiv 5X4. Nu știu dacă e bine să se continue așa, pentru că nu prea văd secvența asta în alte părți. Albul extinde, negrul sare. Eu prefer de asemeni să extind pentru a nu da posibilitatea de a fi tăiat. Eu sar doar cînd se merge în jos pe latură, și piatra e mai dificil de tăiat.

Albul presează, negrul păstrează latura din dreapta, amîndoi fac poziție pe latura de jos și negrul temător își apără latura dreaptă, lăsînd grupul de jos vulnerabil. Dacă pînă aici am preferat jocul negrului, aici aș fi mutat la F8. AI confirmă, cu R10 negrul pierde 29 puncte. Dar oricum albul pierduse mai mult decît dublu cînd s-a apărat inutil la F2.

Urmează o luptă simplă, și deși negrul trăiește în colț, o face patetic lăsînd prea mulți prizonieri în urmă,  plus un grup slab, care ar fi trebuit apărat. Datorită erorii albului, era încă înainte cu vreo zece puncte cu toată slaba mutare de protejare a teritoriului din dreapta. Dar în acest moment, decide să intre în celălalt colț alb. Evident albul nu pierde ocazia și omoară grupul slab de jos, luînd conducerea.

Albul presează în continuare grupul invadator din stînga sus, și își construiește o latură serioasă. Negrul nu se lasă, o invadează, urcă spre centru. Dar după mutarea 100 cînd albul contratacă, negrul e prea orientat spre propria latură, și o apără, lăsînd o ață pe centru. Este a doua oară cînd negrul insistă în a proteja excesiv latura dreaptă în defavoarea altor situații realmente urgente. Cedînd un pic din moyoul central, și extînzînd grupul slab era mai înțelept.  Cu 110 negrul încearcă să evadeze din încercuire, dar deja este prea tîrziu. Aici începe lupta pe care o urmărim.

Cu 123, negrul este imprudent. trebuia să cedeze cele trei pietre și să facă viață cu E12. Dar probabil se simțea în urmă, și confident, apără cele trei pietre și pornește o luptă disperată. Și da AI consideră că aici situația era echilibrată, dar după apărarea celor 3 pietre negre albul ia conducerea cu aproape 20 de puncte. Deci grupul negru nu e total mort, pentru că ce e acolo valorează sigur 50 de puncte.

Cu E 13 negrul crează e slăbiciune în poziția albului și avînd un ochi asigurat, cu siguranță crede că poate face pe al doilea ușor pe latură.

Albul se apără la C6 . și brusc negrul e cam chior. AI zice că diferența s-a cam dublat în favoarea albului. Dar H 14 este o mutare aparent timidă dar  în fapt puternică. Amenință G15 care construiește poziție de ochi, și în același timp, mai periculoasă este tăietura de la K15

Albul apără tăietura, vede capcana. Și negrul încearcă disperat să scape cu o secvență forțată. Alb F14 nu merge pentru că urmează o plasă. H15 trebuie să elimine ochiul, și poziția de mai jos pare că aduce negrul în zona unde poate răsufla ușurat. Dar D14 fasifică cel de al doilea ochi.  Oricum, înainte de a încerca această secvență albul mai dă E17. Lasă negrul să facă ochi, mulțumindu-se cu colțul. Colțul valorează 20 de puncte, plus cu ce e în urmă, pentru negru a face viață înseamnă a ceda partida. Apără colțul și speră în minuni.

Partida continuă și se ajunge în poziția care era de așteptat. Albul știe cum să falsifice ochiul. AI vede asta, diferența se mărește, se apropie de 50 de puncte.

Negrul prelungește agonia cu D12, și C 13. Și apoi cu B 12 și B 11, iată că răsare un ko. Și aici este o situație pe care nu o înțeleg. B 12 și B 11, sînt indicate de AI ca fiind slabe, mărind diferența cu 10-12 puncte. Ce alte opțiuni mai bune avea negrul? De altfel și C 11 a albului e indicată ca fiind slabă. Și da, la asta văd că albul putea ceda acea piatră și cu A 14 ucidea.

Koul merge cum merge un ko, și în cîteva mutări negrul aparent îl cîștigă, dar practic albul a mutat koul de la B 13 la H 12.

În această poziție albul deja a pierdut mare parte din avantaj. Se vede că grupul negru a scăpat. Albul mai este totuși în față cu 10 puncte. Acum este o problemă de nivel kyu. Cum face negrul viață? Mai jos vedem calea. Albul are de ales între a îl lăsa pe negru să se lege. sau să taie, dar dacă taie, după un atari, albul este forțat să intre în damezumari, ceea ce îi permite negrului să se scurgă și să se lege pe cealaltă parte.

Oricum, pentru partidă viața era insuficientă negrului, albul rămînea cu sente și zece puncte, suficiente pentru a cîștiga. Soarta a făcut ca albul să nu găsească continuarea optimă, și apoi să se lăcomească la cele 8 piese negre care l-au făcut să piardă triplu în colț. Dar chiar și fără erorile albului, poziția este interesantă și oferă un teren bun pentru antrenarea citirii unei secvențe de mutări cît mai lungi.

Cine găsește antrenarea dificilă fără a pune piesele pe tablă poate folosi sgful de mai jos.

 

 

Download SGF

 

Categories: Probleme Tags:

Costel


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Categorii

Arhive