Regulamentul japonez al jocului de Go, varianta scurtă
- Tabla de joc este un caroiaj, stardard de 19X19, sau 9X9, mai rar de 13X13, dar practic se poate juca pe orice dimensiune.
- Piesele, albe şi negre se plasează pe intersecţii, negrul mută primul.
- O libertate este o intersecţie alăturată pe linie de o piesă sau un grup de piese.
- Piesele adverse alăturate îşi anulează reciproc libertatea, piesele de aceeaşi culoare alăturate devin grup solidar.
- Un grup de piese rămas fără libertăţi este mort/capturat, şi este ridicat de pe tablă în momentul capturării. Fiecare prizonier valorează un punct.
- Teritoriul este numărul intersecţiilor înconjurate de un grup viu. Fiecare intersecţie valorează un punct. Teritoriul este finalizat cînd nu se poate ajunge pe linie la un grup viu advers.
- Un grup este viu cînd nu poate fi capturat prin joc efectiv.
- Seki este situaţia în care două sau mai multe grupuri adverse sînt în luptă, dar nici un grup nu poate fi omorît prin luptă efectivă. Punctele din seki sînt neutre.
- Ko este situaţia în care o piatră capturează o singură piatră adversă şi rămîne cu o singură libertate, caz în care nu poate fi recapturată imediat, regulamentul impunînd efectuarea unei mutări oriunde altundeva pe tablă.
- Partida se încheie cînd nu se mai pot face puncte de teritoriu, piesele moarte se elimină de pe tablă. Cîştigător este jucătorul care are mai multe puncte.
0
02
Feb
Posted:
February 2, 2013 Saturday at 7:07 pm